Sayfalar

8 Aralık 2007 Cumartesi

AYUTTHAYA-2

En sonunda biraz oturup birseyler yazmaya keyfim oldu . Fena halde tembellik yaptigimin farkindayim ama Ersoy bu isi o kadar ciddiye aldi , kendini herkesi bilgilendirmeye o kadar adadi ki , bana pek gerek yokmus gibi gelmeye basladi . Itinayla hemen hergun internette . Yine de yazacagim , ayni seyleri yapsak bile cok farkli gorus acilarimiz var .
Okuyanlar bilir , yola ciktigimizda ilk duragimiz Katar'in baskenti Doha oldu . Zaten anladigim kadariyla baska da oyle sehir denecek bir yeri yok . Bedava mezar bulsa yatacak insanlardan degilim ama orada bir gece kalisimiz arti yemeklerimizi Katar havayollari bedava verince bari orayi da gorelim dedik . Kimi guzel dedi , kimi hicbirsey yok dedi ,ama biz sonucta gittik .Soyle bir yer:
-Yasayanlarin sadece %30'u Katarli.Kalani dunyanin heryerinden.
-Korkunc bir sinif ayrimi var.Nepalli vs. iscilere kopek muamelesi yapiyorlar . Havaalani girisindeki kuyrukta bile yabancilari – buna biz de dahiliz- hemen en one aliyorlar .Zavallilari klimali yerlerden , hatta ucaga binilen ust kattan bile kovuyorlar.
-Katar vatandaslarini isten cikarmak yasak.
-Normal telefonlar-ulke ici-bedava.
-Katarlilara saglik , egitim hizmetleri bedava.
-Hemen herkesin arabasi oldugu icin taksi az , bulmak cok zor , taksi kuyruklari olusuyor . Cok da ucuz .
-Ulkede vergi yok , fiyatlar bizimkinin yarisi kadar . Elektronikte de %25 daha ucuz .
-Ulkeye alkol , domuz eti sokmak kesinlikle yasak . Duty free de satiliyor ama (Cikista).
-Heryer insaat . Koca koca gokdelenler dikiyorlar hertarafa.
-Supermarkette yine iki Turk markasi yakaladim . Saray biskuvi ve Kent Misbon sekerler..
-Ulkenin sembolu inci. Zaten amcamlar ayni Dubai'deki palmiye adasi gibi bir inci ada yapiyorlar .
-Cok guzel bir sahil boyu var . Al Corniche . Ama yuruyus yolundan baska birsey yok . Bu isten hic anlamiyorlar . Adam bir cay bahcesi yapar soyle denize karsi ya..
-Arap kadinlar kapali ama alisveris merkezinde mini etekli kizlar bile vardi .
-Ozellikle Nepalli isciler gozlerini benden alamadilar . Boyle uzun , iri hatunlari pek severler zaten . Hindistan ve Nepal'de de epey talibim cikmisti .
-Yemekler...Biz otelde yedik , acik bufe vardi ama ben neredeyse ac kalktim sofradan . Aci , cok baharatli . Hic bana gore degil.Zaten ac kalmaya hazirlikli ciktim yola .
-Tarihi carsi – Old Souq – gecen yil restore edilmis , butun turistler oralarda geziniyor . Hali , hasir almakla ilgilenmiyorsaniz alacak birsey yok .
-O bolge kocaman bir Mahmutpasa . Taklit mal dolu .
-Havaalaninda “Quiet Room” diye bir tabela gordum . Merak edip gittim . Adamlar icinde uzanabileceginiz koltuklar olan uyuma odasi yapmislar . Pek sevdim .
-Kapali yerlerde – cogunda – sigara yasak . Ama bir karton sigara 15-18 liraya geliyor . Donuste soyacagim Duty Free'yi .
-Turk vatandaslarinin vize almasi gerekiyor ama anladigim kadariyla Katar havayollarinin web sayfasindan da alinabiliyor . Biz 1 gece kaldigimiz icin gerekmedi .
-Cikista bir gumruk polisiyle muhabbet ettim . Istanbul'a dokuz yil once gelmis . Ilk soyledigi de bizde baligin cok pahali olduguydu . Adami kimbilir nerede fena kaziklamislar.
Iste boyle bir yer . Tekrar gitmek? Gerek yok bence . Bir de donuste havaalaninda 6 saat bekleyecegiz zaten .
Ucakta butun yol boyunca uyudum . Ersoy bu huyuma cok soyleniyor . Kendi uyuyamiyor ya..:))Herhangi bir ulasim aracina biner binmez uykum geliyor ve butun yol boyu gozumu acmadan geliyorum .
Bangkok....
Yeni havaalani bu yil acilmis . Kocaman , modern...Sehre gitmek icin 600-650 bahta taksiler var . Tamamen turist kandirmacasi . Aslinda gidis tarafina gidip , normal bir taksiyle de gitmek mumkun . Taksimetre arti 50 baht havaalani ucretiyle merkeze gitmek 150-180 baht arasi tutuyormus . Ama sehrin dort ayri bolgesine giden dort ayri hat var . En alt katta , sekizinci kapinin hemen onunden kalkiyor , bilet gisesi de orada . Adam basi 150 baht . Tamam , daha pahali ama rahat . Ustelik taksicilerle bogusma derdi yok .
Bu aralar kur 1 euro= 49.8 , 1 dolar=32-33 baht. 50 ve 100 dolarlik banknotlarin kuru 1 baht daha yuksek . Havaalaninda geliste bir suru bankamatik var , ben hemen para cekebildim .
Neyse , AE2 nolu otobuse atladik , bagaj icin icerde yeri var . Trafik fena olunca Khao San'a yol bir saatten biraz fazla surdu .
Ersoy buraya 6 yil once gelmis , o zaman daha merkezde normal bir otelde kalmislar . Ama ben otellerden pek hazzetmedigim ve fazla para odemek istemedigim icin bu bolgeye geldik . Hostel ve guest house dolu . Ama onceden rezervasyon yaptirmadigimiz ve de gec geldigimiz icin benim daha onceden gozume kestirdigim her yer dolu . Aslinda cok komik bir manzara , yeni gelip , yer arayan bir suru backpacker dolaniyor ortalarda . Yuzlerinde saskin , bazen umutsuz bir bakis....Aynen iste bizim ilk geceki halimiz..
Arka sokaktaki Baan Sabai'de yer bulduk en sonunda . Kucucuk bir oda , fare deligi kadar hicbir manzarasi olmayan bir pencere..Ama klimasi ve sicak suyu olmayan kendi banyosu var . Sudan ucuz , 450 baht...Giriste hos bir restorani da var . Sabah kahvaltida kendimizi Olympos'ta zannettik resmen .
Cantayi atip , hemen disari ciktik .Khao San'da binlerce turist ortalarda gezinmekte . Polis trafige kapatmis , koca bir pazar yeri olmus . Dunyanin heryerinden bir suru tip . Genc , yasli..Bircogununda kolunda bir Tay kizi . Kimi kiralamis , kimi evli anlamak pek de mumkun degil . Burada da isler boyle donuyor . Heryer bar,restoran,dukkan dolu . Ama dikkatli olmak lazim , mallar tam backpacker isi ve cok daha ucuzabaska yerlerde bulmak mumkun .
Bangkok'ta sonucta 5 gece kaldik . 2 kere daha hostel degistirdik ama boyle teknik ayrintilari gecen sene yaptigim gibi ayri bir yerde vermek istiyorum.
Bangkok icin ya cok sevilir ya da nefret edilir diye okumustum .Dogruya dogru , ben sevmedim . Ersoy “Ben burada bir ay kalirim” diyor ama bana gore bir yer degil . Cok cok guzel olmadikca buyuk sehirleri pek sevmem . Ne bileyim , Rio guzeldir , Buenos Aires guzeldir ama Bangkok....IIhhhh...Cok kalabalik , havasi da o kadar pis ki maskeyle gezenleri cok iyi anladim . Daha ikinci gun pis hava yuzunden faranjitim azdi ,antibiyotik almak zorunda kaldim .
Orada cok cok da yer gezmedik aslinda . Klasik seyler iste...Saray , Zumrut Buda , Yatan Buda, bir suru pazar , alisveris merkezi . Zaten her yer Wat dolu . Hepsini gezersem sinirden bin wat olurdum anca ben .
Gideceklere:
Saray ve Zumrut Buda girisi 250 baht . Bu bilete Vivanmek Sarayi da dahil , bir hafta icinde gitmek lazim . Saray girisinde isteyene rehber var , yaklasik bir saatlik tur 500 baht dedi de , yemedim . cok daha ucuzdur . Bazisinin ingilizcesini anlamakta basli basina is .
Yatan Buda 50 baht.
Watlara ve saraya giriste giyim onemli , kapali olmak lazim . Yani askiliyla,sortla giderseniz kapida etek falan veriyorlar . Zaten bu Taylilar acik sacik giyimden pek rahatsiz oluyorlar . Ancak turistik yerlerde sorun yok , Khao San'da bikini ustuyle gezen bile gordum . Super dejenere sokak iste .
Polisler turistleri acayip kolluyor . Hatta gecen gun gazetede bir haber vardi . ( Yok yok , Tayca ogrenmedim . Sagolsun ingilizce Bangkok Post . Hergun aliyorum , 25 baht.) Polis bir operasyonla havaalanindaki butun kacak rehber ve taksicileri toplamis . Topladi da ne oldu demeyin . Ben de bilmiyorum . Ama genelde taksiciler durust ,cok azi taksimetre acmam dedi ya da pazarliga kalkisti . Yollayin gitsin , birkac saniye sonra baskasi gelir . Birkac buyuk sirket var , hepsi onlara calisiyor . Bulmak da kolay . Renkleri pembe , turuncu , mavi , yesil-sari olarak degisiyor,sirketine gore...Ama akliniza bu renklerin normal tonlari gelmesin , hele de pembe ve maviler super cart.. Bir de yaninizda mutlaka ustunuze alacak birsey olsun , boyle calisan klima gormedim . Direk zaturree yani..
Dun aksam burada -Ayuttaya yani- hostelde bir avustralyaliyla tanistim , Darrel. 6 yildir burada yasiyormus ve turizm polisinde calisiyormus . Gecen sene Guney Amerika'dan sonra dunyanin heryeri bana pek guvenli geliyor ya , aman dikkat et ,buralilarin gulumsemesi , sakinligi seni aldatmasin dedi . Yine gazetede okumustum zaten , Kasim sonunda bisikletiyle bir wata giden japon kizi oldurmusler . Burada da Darrel'in soyledigine gore daha bu yil birkac genc yine bir turist kiza tecavuz etmisler sonra da doverek oldurmusler . Olay gazetelere fazla yansitilmamis .
Yani yine dikkatli olmak lazim . Zaten alti selamlarindan birinde gulumserken aslinda iclerinden sana kufreder bunlar diyor . Tecrubeli , dinlemek lazim .
Bir de amerikali James'in hikayesi var . Bir okulda ogretmenlik yapiyor . Burali bir kiza asik olmus , Amerika'ya bile goturmus is vermis . Buraya yerlesmeye karar verince de kizin hesabina burada is kurmak icin para gondermeye baslamis . Iki yillik sevgilisi . guvenmis iste . Toplam 700.000 baht yolladiktan sonra geldiginde bir bakmis ki para falan yok hesapta . Daha uc gun once ayrilmislar . Ve de kiz evden cikarken bizimkinin bilgisayarini , fotograf makinesini de almis . Bir de dun utanmadan aramis , nasil kullaniliyor diye....
Boyle hayatlar da var iste .
Ama Taylandlilar ulkelerinin adi iyice kotuye cikmaya baslayinca isin ciddiyetini anlamislar . Tren garinda , havaalaninda sadece turistlere yardimci olmak icin gorevliler var . Biz de dun tren biletlerini alirken iki ayri gorevli yardim etti . Ayuttya biletleri sadece kisi basi 15 baht tuttu . Icinde tren tarifeleri ve fiyatlari olan ingilizce uc ayri brosur de var . Ama dikkat , ozellikle uzun mesafe trenlerinin biletlerini epey onceden almak lazim . Biz dun ne bugun ne de yarin icin Chiang Mai'ye yer bulamadik . Otobusle gidiyoruz , yarin sabah 08:30'da . 10 saat yol ama Ersoy gece gitmek istemedi . Hem etrafi seyredecek – uyumuyor ya – hem de daha guvenli . Trafik kazalari cok buralarda .
Yemekler konusunda basim yine belada . Mumkun degil benim o acilari yemem . Genelde guzel , yumurtali falan bir avrupa kahvaltisi ve aksam da sandvic falan yiyorum . Aslinda heryer KFC , Mc Donald's ,Pizza Hut gibi yerlerle dolu . Son care anlayacaginiz . Ama heryer meyva saticisi dolu,ozellikle ananasi , karpuzu , kavunu soyulmus ve cekirdeklerini kurdanla cikararak torbayla satiyorlar , yarim ananas 10 baht . Yaninda catal niyetine de bir cubuk...Ac kalinmaz yani .
Icki konusunda cok sertler . Ogle 2-5 arasi ve gece 1'den sonra satisi yasak . Sadece turistik mekanlarda var.Hatta Khao San'da daha da gec saate kadar . Ama o zaman da birayi plastik bardakta icmek gerekiyor . Bir de viskileri varmis ama denemedik daha . Bu aralar Tiger , Leo , Chang ve Singha biralarinin kalite kontrolunu yapmakla mesguluz . Daha epey surer bence bu kontrol .
Sigara icen sayisi cok az , hele kadin daha hic gormedim . Alisveris merkezi gibi yerlerde yasak zaten . Benim baca gibi tutturmem garip geliyor adamlara .
En cok dikkat etmek gereken noktalardan biri de krala ve Buda'ya saygi . Kral kutsal kabul edildigi icin rahipler bile onun altinda . Kaza eseri krala hakaret ederseniz , yandiniz demektir . Ki buna parayi yirtmak veya ustune basmak da dahil . Hepsinin ustunde resmi var cunku . Daha dun , yani 5 Aralik kralin 80. dogumgunuydu . Herkes gunlerce sari t-shirtler , gomleklerle dolasti . Heryerde konserler , kutlamalar yapildi . Bangkok'ta krali gecerken gormek icin insanlar saatlerce cadde kenarlarinda bekledi . Ben bilemiyorum ama Ersoy dun gece kutlamalarin sabaha kadar surdugunu soyledi . Normal.....
Burada alisveris yapmamak da mumkun degil . Fiyatlar cok ucuz ve herturlu sey var . Hatta gelecek olanlara benim tavsiyem yanlarinda hicbirsey getirmesinler . Dis fircasi bile . Heryerde mahalle bakkali gibi 7 Eleven , alisveris merkezlerinde Boots var . Benim listem simdiden kabarik .
Aslinda birkac sey aldik bile . Bangkok'tan ufacik bir laptop bile aldik . Bizi taniyanlar sasirmamistir ilk aldigimiz seyin bu olmasina . Sadece 7 inch , bir kilo bile degil ve cok ucuz . 200 euro kadar.. Tam benim istedigim sey , internete gir , yazi yaz...Tek eksigi hafiza . Sadece 4 GB ve yarisini da Linux kapliyor . Ama bir suru de hafizamiz var zaten . Turkiye'ye donuste yanimdan ayirmam artik . Ufak kol cantamda bile gezer artik .
Bir de 16 Aralik dogumgunum ya , Ersoy bana cok istedigim Olympus fotograf makinesini aldi . Hem de en son modeli..30 metre su altina iniyor , dusmeye falan dayanikli . Uctum valla !
Baska....Sirt cantalari,kitaplar,kozmeti cinsi , Ersoy'a ucuz yollu t-shirtler....Aldik iste..
Daha uc ay var ustelik . Ata ata gideriz diyoruz .
Yarin sabah erkenden Chiang Mai'ye yola cikiyoruz . 10 saat otobus . Uyurum artik.
Cok cok cok turistikmis ama gidelim dedik.
Biz neyiz ki zaten?
Herkese cok sevgiler

Hiç yorum yok: