Sayfalar

25 Aralık 2007 Salı

LUANG PRABANG-VANG VIEN

Cok fena gerilerde kaldim,kusura bakmayin.Isin dogrusu pek birsey yapmiyor gibi gorunsem de o kadar mesgulum ki buralarda.Minicik detaylarla bogusuuyorum her zamanki gibi.Hani soyle bir bakip gecemiyorum hicbirseye,ogrenmem,anlamam lazim ya..Tabii ki biliyorum mumkun degil ama bazen oyle guzel seyler yakaliyorum ki buralardaki insanlarin hayatlari hakkinda...Hemen hemen hicbirini yazamiyorum,o kadar coklar ki..
Evvet,en son super turistik Luang Prabang'ta kalmistik.Turistik deyince yanlis anlamayin,cok hos bir yer ama oyle abartilacak kadar da degil.Bu kadar unlu olmasinin altinda biraz da-pardon tamamen- Laos hukumetinin destegi yatiyor.Laos'ta hala yabancilarin girmesi yasak olan bir suru yer var.Beni bilen bilir,yanimda Ersoy olmasa coktan oralardaydim ama...
Sonuc su:Laos'ta hukumet neyi gormenizi istiyorsa,onu goruyorsunuz.Ne azi,ne fazlasi..Ulkenin fakir oldugunu anlayacak,hatta biraz yardim etmek isteyecek kadar cok,ama tam da ne kadar kotu durumda oldugunu anlayamayacak kadar az.Ben Disneyland adini taktim.Dedim ya,turistik cennetler yaratmislar.Hersey var buralarda.Ama onunde uydu anteni dikili tahta bir barakanin icine kafanizi uzatinca hersey belli.Bu insanlarin hicbirseyi yok,bir anten,bir-iki kapkacak,bir de televizyon.Oyle yatak,yatak odasi,mutfak falan kulturlerinde yok zaten.Yatak dedigin ince bir silte,o da uyaninca kaldiriliyor,mutfak da bahcede yakilan ufak bir ates.Dukkani olanlar da aynen,on taraf dukkan,arkasi ev.Belki Kolombiya'da gecen sene nasil bir evi cafe sanarak daldigimi hatirlayanlar vardir.Yok yok,ayni sey degil,burada karismiyor.Oturacak mobilyalari yok ki cogunun evlerinde.Oturacak yerleri yoksa nasil uydu antenleri var o zaman?Nasil olmaz,adamlarin hayati bu.Aslinda hukumet yerel halkin disariyla fazla iletisime gecmesini istemiyor,turistler bile uyariliyor,halkla ozellikle politika konusmamalari icin.Ama bu cagda mumkun degil,hele de uydularda bir suru hint,vs..soap operasi olunca.Al sana en guzel,en ucuz uyusturucu..
Bir de her taraf pazar yeri demistim ya,burada bir de ozel koyler var.Biri seramik,biri kagit,biri baska bir sey..Turistler alisveris yapmak icin oralara gidiyor.Fazla da kandirmiyorlar insanlari.Ornegin seramik yapian koy icin eskiden yapildigi,artik oraya da baska yerlerden geldigi ama yine de almak isteyenlerin bu koye gitmesi gerektigi acik acik yaziyor.
Yine dagittim konuyu.Diyorum ya,fakirlik pesinde kosturmuyorum ama olani da boyle saklamaya calismalari agirima gidiyor,hele de bunlara kanan insanlari gordukce...
MILLET,MACERA ISTIYORSANIZ DAHA TEHLIKELI YERLER VAR,GIDIN AFRIKAYA,HATTA GIDIN ISTANBUL'A..Burada hukumet korumasi altindasiniz,fena halde...
Bu kadar makyaj yapilmis olsa bile sadece halkin durumundan degil,uluslararasi yardim organizasyonlarinin coklugundan da farkediliyor durum.
Aynen durum bu.Yine de Luang Prabang-Vang Vien arasi otobuste kocaman makineli tufegini ceketinin altina saklayan bir asker vardi.Yine nedense bir tek ben farkettim,soyleyince o da yolculuk ediyordur deyip gectik.Ama molada neden ilk o inip en son o bindi,hicbirsey icmedi,hatta tuvalete bile gitmedi?Hala kafamda.
Yine de 6 saatlik yolculuk guzel,en azindan manzara acisindan.Daglar,daglar,daglar..Mesafe cok az ama cogu yerde hiz siniri 50.Ersoy bu yollar bizde olsa nasil hos olacagini,hatta araba kiralayip kiralayamayacagimizi dusunurken,ben sag varalim diye dua ettim yol boyunca.Viraja o kadar hizli giren kamyoncu bile gormedim,birakin otobusu.Karsidan gelen de gorulmuyor zaten,valla Buda koruyor bunlari.
Vang Vien'e gelir gelmez yine etrafimizi otelciler,tuktukcular sardi.O,b derken,baktik bizim Hollandali kizlar birini bulmus,Mike ve biz de atladik.Bu arada otobus duragi gercekten ucak pisti yaninda,yillardir kullanilmiyor ama pist hala burada ve ustunde bina,vs..yok.Acil durum icin herhalde..
Tuk tuk bizi tam nehir yaninda bir yer goturdu,zaten begenmezsek kalmayiz demistik onceden.Ama pek hosmus,bungalowlar,hele bizimki,tam manzara.Bayildim ben,fiyati falan unuttum,15 dolara anlastik.Oyle bir huyum var ne yazik ki.Sakin olsun,su kenari,acik hava olsun,bir de yesil varsa aninda tav oluyorum.Bu sefer sansli ciktik en azindan,otel gercekten hostu.
Bir de tekneden bir suru insan tesadufen biraraya geldik.Aksam yemekten sonra kalkip nehirdeki adalardaki barlara gittik.Barlar diyorsam,sadece iki tane,biri tam club,oburu Olympos tarzi,yat,keyif yap.Meger buranin da parti mekani burasiymis.Menude bile esrarli ya da mantarli(!) meyve sulari var.Yok yok,ben yine birami ictim.
Ertesi sabah oydu buydu derken,magaralardan birine gidelim dedik,Mike da bize katildi,15 dk yuruyus,2000 kip kopru parasi-kopruler parali,yuruyerek gecilebilecek kadar sig tek yer bizim otelin onu-ve de 10.000 kip giris arti 147 basamak sonra magaraya geldik.Kapida ufak kizlar,sozumona bilet topluyorlar.Ama aslinda ustunuzde ne varsa istiyorlar,hatta benim altin halhallari bile.Biz bi ufak fener ve birkac kalemle yirttik. Magara?Adini unuttum,guzel,gidin,hatta oglen sicaginda iyi geliyor.
Bari baslamisken ogle saati bir de tubing'e gidelim dedik.Turkcesi,kamyon sambriyelinde oturup nehrin sizi goturmesi demek.Harika.Aslinda kayaking ya da rafting gibi alternatifler de var ama nehir bu kadar alcakken rafting demek benim icin yok demekle ayni,en azindan kurek cekecegime yatarim dedim.
Fiyat:45.000 adam basi,yani adam basi 1-1,5 dolar otel para kazandi bizden:))))
Ama cok cok eglendim,manzara harika,yolboyu barlar,hatta en son kendimizi bir kopru ayagindan aldigimiz biralar ve dry bag'lerden cikardigimiz sigaralarimiz elimizde nehirden asagi suzulurken bulduk.Muhtesemdi.
Detay:Elinde fotograf makinesi oan bir tek ben vardim!Ersoy'un bana dogumgunu hediyesi,su gecirmiyor!Burada denedik,ise yariyor.Simdi yapacak bir suru islak aktivite bulmam lazim.
Gece ise klasik,yani burasi icin..Bizim tekne ekibiyle gun boyu Friends yayinlanan restoranlardan birine gidip,yere oturup yemek yedik.Dunyanin hicbir yerinde bu dizi bu kadar populer degildir.

Hiç yorum yok: